poniedziałek, 2 marca 2015

percepcja, złudzenie, iluzja...

Tę sukienkę chyba już wszyscy znają:) Podzieliła internautów na dwie, podejrzliwie patrzące na siebie grupy, bo jak to możliwe, że ja widzę sukienkę biało-złotą, a mój kolega niebiesko-czarną?
Okazuje się, że obie strony mają rację i wszystkiemu winny jest nasz mózg. Ale o naukowym wyjaśnieniu tego fenomenu pisać tu nie będę, bo nie znam się na tym, ale można o tym poczytać tu.

A Wy jaką sukienkę widzicie?

Sukienka, będąca kością niezgody, zachęciła mnie do przyjrzenia się podobnemu zjawisku, jakim jest ZŁUDZENIE OPTYCZNE. Okazuje się, że jest to temat rzeka i wielu już wykorzystało potencjał tego zjawiska. ZŁUDZENIE jako mylne wrażenie zmysłowe, pojawiające się w świadomości jest nie tylko tematem badań naukowych ale także chwytliwym tematem prac artystycznych. Podaję kilka przykładów znalezionych w internecie:


Przykład złudzenia optycznego: wbrew pozorom, pola A i B mają identyczną jasność.


  Hm, w którą stronę porusza się środkowa tancerka? :)


wirujące koła w rzeczywistości stoją w miejscu :)


 czy te walce stoją w miejscu? :)


A teraz popatrzmy na obrazy...
Figura dwuznaczna: W. E. Hill, Moja żona i moja teściowa, 1915
Ja widzę teściową ;)

co widzisz? domek czy twarz? :)

 
A na koniec hipnotyzujące prace Erika Johanssona ze Szwecji, obok których nie można przejść obojętnie... Sami oceńcie:






więcej na erikjohanssonphoto.com
pozostałe źródła: wikipedia,  
http://www.eioba.pl/a/2546/ciekawe-zludzenia-optyczne
I co myślicie o tym wszystkim? Dajcie znać w komentarzach :)

16 komentarzy:

  1. Genialny post! Ta tancerka mnie naprawdę zdziwiła.

    PLF blog

    OdpowiedzUsuń
  2. Fantastyczny post:) Przypomnialy mi się czasy studiów i wykłady z psychologii poznawczej :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam takie złudzenia optyczne :-) A co do sukienki to ja widzę biało-złotą :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja nie wiedziałam o co chodzi z tą sukienką i dlaczego wszyscy dodają jej zdjęcie na swoje profile społecznościowe. Do tej chwili! Dzięki Tobie dowiedziałam się, że tu taka "magia" zachodzi ;) No ja widzę biało-złotą ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja mam codziennie złudzenie optyczne jak staję w wadze;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja te sukienkę widziałam najpierw biało-złotą, potem niebiesko-szarą. Mindfuck. Ale przedewszystkim, to jest to po prostu paskudna kiecka, w jakiej kolorystyce by nie była ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetnie się czyta (ogląda) ten post! Mój mózg zdecydowanie lubi takie wyzwania i z łatwością poddaje się wszelkim złudzeniom:) A sukienka jest biało-złota:)
    Buziaki

    OdpowiedzUsuń
  8. Ta ostatnia praca jest świetna, nie mogę od niej oderwać oczu :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Rewelacyjny post,robi wrażenie :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja za to nie rozumiem czym się tak świat podniecił. Jak by to miało jakieś znaczenie jaki kolor miała ta sukienka...

    OdpowiedzUsuń
  11. Wow this mess with my eyes like the dancers post at one point she goes the opposite from the others.

    OdpowiedzUsuń
  12. właśnie dziś o tym czytałam

    ___________________________
    drogie panie! konkurs
    WWW/JUSTYNAPOLSKA.BLOGSPOT.COM

    OdpowiedzUsuń
  13. Ta sukienka wydaje sie bialo-zlota)

    OdpowiedzUsuń
  14. Czytalam o tym na reditt o tej sukience i kolorze http://www.reddit.com/r/askscience/comments/2xbfxp/what_color_is_the_dress_why_do_some_people_see/ dla mnie jest niebiesko czarna!:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Dla mnie sukienka jest czarno-niebieska i ponoć taka jest w rzeczywistości. Usilnie wypatrywałam tam odcieni złota i bieli, na marne. Za to w pozostałych przykładach mózg mnie oszukuje. No jeszcze w ostatnim przykładzie widzę dom, twarzy dojrzeć nie mogę. Prace Erika Johanssona - zachwycające. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Twój komentarz jest dla mnie ważny.

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.